tisdag 6 mars 2012

Sjukgymnastik




Friskispraktiken - högersidig Torticollis.

Bland vänner och i familjen skojade vi om att Lovisa skulle till Plastikkirurgen, skulle det bli lite baby-botox i pannan nu? Vi hade verkligen inte en aning om hur det låg till. Men först var det sjukgymnastik för den sneda nacken.
Lite sne men glad ändå!
Som den Googlenörd jag är så kollade jag upp Anna Öhman och hittade en hemsida hon hade om barn med skeva nackar och skallar. När jag läste detta kände jag det klassiska: Det är ju detta som Lovisa har. Under denna resa har jag många gånger känt att jag är en av dem man läser om, det drabbade oss denna gången. Jättekonstigt och läskigt att vara en av dom. Jag är ju vanlig och hade vanliga drömmar och tankar om vårt barn, nu visade det sig att det var inte så svårt att bli onormal. Man blir inte en extra stark mamma eller utvecklar inte ett extra sinne för sitt barn, man är precis som minuterna innan man fick ett besked, bara lite mer ödmjuk kanske. Det kunde varit värre tänker jag många gånger. En reklamfilm på TV och Hjär-lungfonden visar en morfar som fick ett litet barnbarn med hjärtfel, nu sätts denna reklamfilm i helt andra proportioner, förut var det något som, återigen, drabbade andra, men jag vet att det kunde vart vi. man är på något sätt närmare allt elände och mer förundrad över att det kan bli rätt i produktionen av ett barn.
Efter bara nån vecka fick jag en återbudstid på Friskispraktiken och jag och Lovisa begav oss dit. En jättegullig sjukgymnast tog hand om oss och hon visste verkligen vad hon pratade om. Vi gick igenom Lovisa, vad hon kunde och inte. Det fick ett namn: Högersidig Torticollis. Lovisas högersida är mycket starkare och drar ner hennes huvud mot örat. Den vänstra sidan måste stärkas för att orka hålla upp huvet. När jag kollat på hemsidan hade jag fått lite träningstips på hur jag kunde jobba med Lovisa hemma och detta gav snabbt resultat. Fler goda tips fick jag av Karin. Det viktigaste var nog att skippa Babysittern och skaffa Bumbostol som stärker ryggen bättre. Mycket ligga på magen och leka. Bära henne så att hennes vänstersida stärks. Även stratcha ut hennes högra sida. Allt mycket enkelt och logiskt och jag kände mig glad och stärkt när jag gick därifrån. Återbesök i slutet på mars. Vi jobbar på med olika övningar och det går bra, lite återfall när man slarvat och tyckt att hon är bra, även när hon är trött kan huvet hänga lite. Rasmus och Jesper är så insatta och hjälper Lovisa med sin träning.
Så här glad är man i sin Bumbostol.

Den mycket bra hemsidan:  http://torticollis.dinstudio.se/news_30.htmlhtml




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar